”Jeg skal bare have et enkelt stykke” – og 10 minutter efter har du tømt hele skålen. Lyder det bekendt? Hvis det gør, er du absolut ikke alene! Og faktisk handler det ikke kun om, hvorvidt du har rygrad eller ej. Det ligger nemlig i dine gener at få masser af kulhydrater indenbords her i den kolde tid.

På et weekendseminar jeg var til i efteråret, sagde oplægsholderen, den kendte hjerne- og tarmforsker Dr. David Perlmutter følgende: (frit fra hukommelsen og oversat fra engelsk)
”Sukker er et stof, som naturen er fuld af i sensommeren, så vi mennesker kan omdanne overskuddet af kulhydrater til fedt for at beskytte os mod vinterens kulde. I vores tid spiser vi sukker hele året for at beskytte os mod den vinter, der aldrig rammer os.”

Det ligger altså i vores gener, at vi skal have sukker indenbords, så snart det er tilgængeligt. Naturen har udstyret os med en naturlig trang til det, der kan få os til at overleve, når naturens kræfter bliver hårde mod os.

Desværre er evolutionen ikke fulgt med samfundsudviklingen.

I vores tid er sukker tilgængelig i hidtil usete mængder. Det betyder, at vi konstant bliver konfronteret med vores eget hormonelle overlevelsesberedskab, her i form af serotonin, som fortæller os, at det vil være en god ide at spise løs af de søde sager.
Serotonin er et stof, der giver os en fantastisk lykkefølelse, og som blandt andet benyttes i lykkepiller. Når vi er stressede, falder mængden af serotonin, og derfor kan følgende være et fantastisk spørgsmål at stille sig selv, hvis sukkertrangen tager overhånd:

”Er jeg stresset eller følelsesmæssigt presset”?

Er svaret til dette spørgsmål ja, kan det være en langt mere effektiv kur mod sukkertrang at tage fat i de grundlæggende omstændigheder. Ikke nemmere, men langt mere effektivt. Sukker er nemlig ikke nogen særlig effektiv løsning, da effekten og den medfølgende lykkefølelse aftager efter ganske få minutter. Ja, faktisk vil det ustabile blodsukker, der følger med, hvis du bliver ved med at spise sukker, lynhurtigt give bagslag og gøre dig mere træt og utilpas. Og oven i købet give dig yderligere trang til sukker.
Flere undersøgelser viser at sukker er mere afhængighedsdannende end kokain, så når først vi er startet, beder kroppen om mere.

Og så har vi den onde spiral.

Kigger man på hvor meget, sukker industrien sender i omløb i Danmark hvert år, svarer det til, at vi hver især spiser 40 kg. rent tilsat sukker.

Og faktisk behøver du slet ikke spise slik eller drikke sodavand for at få del i sukkeret.

I de fleste industrielt fabrikerede fødevarer er der tilsat sukker, for eksempel i brød, salater, pålæg og morgenmadsprodukter. Så vil du undgå det, skal du være meget bevidst om at søge de ”rene” fødevarer. Altså fødevarer som overhovedet ikke er blevet bearbejdet.
Til orientering, så er vores behov for tilsat sukker helt præcis 0,0 kg, og der er mange gode grunde til at lægge sig tættere på dette niveau end på det gennemsnitlige for danskerne.
Dette indlægs mission er at fortælle om afhængigheden, og om at du ikke skal føle dig svag eller uden rygrad, når trangen bliver for meget.
Alle de sundhedsmæssige fordele ved ikke at spise sukker er en hel anden historie – men absolut også en historie, der er værd at dykke ind i!