Har du nogensinde stået i supermarkedet og været i vildrede omkring, hvad du skulle vælge? Den danske tomat eller den billige spanske, den lille plettede banan med økomærket eller den noget billigere, store, flotte banan uden økomærket? Frilandskyllingen til 120 kr. eller burkyllingen til 35 kr.?

Der er mange parametre, du kan vælge ud fra. Økonomi, visuelt indtryk, sundhed, dyrevelfærd mm. Alle er væsentlige ting at kigge på, men i dette blogindlæg er fokus på at få det sundeste mad med mest af de bedste næringsstoffer.

Men allerførst vil jeg starte med en meget væsentlig pointe. Sundhed og ernæring handler om meget mere end protein, fedt og kulhydrat!

Mindst lige så vigtigt er det nemlig, at vi får masser af de såkaldte mikronæringsstoffer: salte, mineraler, sporstoffer, vitaminer og plantestoffer. Disse stoffer indeholder ikke energi, men det er disse stoffer, der langt hen ad vejen, får vores indre kemi og alle de millioner af processer, der hvert minut sker inden i os, til at fungere optimalt. Kun med deres hjælp kan vi forblive raske, glade og stærke. Og hvor får vi så disse stoffer?

Planter af høj kvalitet er den bedste kilde til at få disse mikronæringsstoffer.

Men hvordan ved vi så om vores fødevarer er af høj kvalitet?

Nedenfor vil jeg vise dig en måde at vurdere dine fødevarer, når du står foran dem i supermarkedet. Men først vil jeg fortælle lidt om, hvorfor du i min optik SKAL vælge økologisk eller biodynamisk.

De dyrkningsmetoder der bruges i det konventionelle landbrug, er i høj grad med til at forringe kvaliteten af maden.

  • For stor produktion af afgrøder trækker næringsstoffer ud af jorden, således at denne bliver udpint. Det betyder at der ikke kommer tilstrækkelig næring til de planter, som du skal spise.
  • Kunstgødning accelererer væksten, så der kan høstes oftere, men det har den ulempe, at planterne ikke når at optage tilstrækkelig næring.
  • Grønthøstning, det vil sige at frugter og grøntsager høstes før de er modne, medfører at næringsstofferne ikke får lov at komme fra plante til frugt. Det betyder, at der ikke kommer næring til den mad, som du skal spise.
  • Brug af pesticider og insekticider slår vigtige organismer ihjel, som lever i symbiose med de planter, som vi skal spise. Disse bakterier og svampe er vitale for plantens sundhed og næringsindhold.
  • Spiser du dyr som har levet af næringsfattig og kemisk behandlet kost, vil næringskvaliteten af kødet være dårlig og mængden af medicin og kemikalier, dyret er blevet udsat for, vil vandre videre gennem fødekæden og ende i din krop.

Mange andre argumenter kunne sikkert fremføres, men det korte af det lange er, at hvis vi ikke er fokuserer på at vælge fødevarer af høj kvalitet, vil vores krop ikke få den næring, den har brug for.

Og så til sagen, som lovet: Når du står i supermarkedet og skal vælge det ene frem for det andet, kan du bruge disse 4 kriterier, for at finde ud af om du gør noget godt for din krop. Dine vurderinger vil ikke give dig et endeligt facit, men kan være en god hjælp, når du har besluttet dig for, at din sundhed er vigtig at tage god hånd om!

Forarbejdet Uforarbejdet

Forarbejdede fødevarer indeholder som regel tilsætningsstoffer, der ikke er gode for kroppen. Salt, sukker, dårligt fedt, syntetiske stoffer mm. Jo mere du kan se, hvad produktet oprindeligt har været, des bedre.

Globalt dyrket Lokalt dyrket

Lokale fødevarer er generelt friskere pga. kortere transporttid, og ofte kan man lettere få et billede af, om dyrkningsmetoderne er i orden.

Uden for årstid Inden for årstid

Fødevarer der kan købes uden for årstid, er ofte modnet i væksthuse og er ofte langt mere næringsfattige, end fødevarer der følger deres naturlige cyklus.

Væmmelse Nydelse

Sunde fødevarer skal skabe en god følelse i kroppen. Kroppen ved hvad den vil have, og hvad den ikke vil have. Mærk derfor efter om duft, berøring og syn giver velbehag eller ej.

Vil du gerne have hjælp til at træffe nogle gode kostvalg og få nye gode vaner, kan du booke en tid hos mig.