Hvad vil det sige at være i balance? Man skal ikke se mange reklamer eller livsstilsprogrammer for at vide, at der er rigtig mange bud på, hvad der kan få lige præcis DIG i balance. Men er en drikkeyoghurt eller ændrede motionsvaner tilstrækkeligt? Det kan man i hvert fald af og til få fornemmelsen af, når budskaberne skal ud over rampen i en fart.

En fællesnævner for langt de fleste balancemidler er, at de indvirker på det rent fysiske. Kost er rent fysisk, motion er rent fysisk. Begge dele er ekstremt vigtige elementer for at opnå en god balance, men jeg er overbevist om, at det kun er halvdelen. Vi kan ikke se isoleret på det fysiske – for det hænger uløseligt sammen med både det psykiske og det mentale.

Hele forståelsen af vores krop som noget der er adskilt fra vores sind og følelser, er så indgroet, i vores del af verden, at de fleste af os ikke en gang stiller spørgsmålstegn ved det. Men vi skal faktisk bare 400 år tilbage i tiden for at finde en tid, hvor krop, følelser og tanker var en samlet enhed. Det var først da den berømte franske filosof Rene Descartes i 1641 udtænkte de berømte ord ”jeg tænker, altså er jeg” og efterfølgende konkluderede, at der var et skel mellem vores fysiske krop og alle vores følelsesmæssige og tankemæssige processer, at dette nu så indgroede paradigme kom til verden.

Jeg synes, det er på tide, at vi udfordrer denne kropsopfattelse. Det vil nemlig åbne op for et væld af muligheder for at arbejde med vores fysiske skavanker. Jeg møder rigtig mange mennesker, der lider af ondt i ryggen. Når jeg snakker med dem i min klinik, hører jeg dem ofte fortælle, at de nok bare skal træne ryggen noget mere.

Tankegangen er naturlig for de fleste af os: Et fysisk problem, en fysisk løsning. Men denne tankegang er en enorm begrænsning, der forhindrer os i at finde roden til problemet. Mange bliver overraskede, nogle oven i købet skeptiske, når jeg fortæller at deres rygproblemer kan skyldes en stresset livsstil, et kontrollerende sind eller gamle ubearbejdede følelser. Og det samme gør sig gældende med et væld af andre sygdomme og gener.

Vi har kun en krop, og alle påvirkninger absorberes af denne – hvad enten de er fysiske, følelsesmæssige eller mentale. Så hvis vi ønsker at opnå balance, er vi nødt til at se på samspillet mellem vaner, tankemønstre, vores sociale adfærd, vores kost og motion og vores mere eller mindre ubearbejdede følelsesmæssige historie.

Der er mange måder at arbejde med disse elementer på. Selv er jeg selvfølgelig stor tilhænger af Body SDS behandlinger og Body SDS træning, fordi det har hjulpet mig med at gå fra et mønster med et væld af ledsmerter, depression, indadvendthed og sportsskader til en smertefri krop fyldt med glæde og åbenhed. Men også Yoga, udrensninger, hvor man blotter sine følelser ved at fjerne mange af de stimulanser (koffein og sukker), som vi holder os kørende på i hverdagen og andre indadvendte træningsformer og behandlingsformer, kan være gode veje at gå.

Arbejd med dig selv som en helhed! Husk at mærke de signaler kroppen sender dig! Og find en måde at åbne op for din bevidsthed om dig selv, din krop og dens uendelig mange sammenhænge – på den måde vil du kunne opnå en følelse af balance og velvære i livet.